hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گلستان| سریال تکراری مشکلات سیب‌زمینی‌کاران

گلستان| سریال تکراری مشکلات سیب‌زمینی‌کاران

حکایت سیب‌زمینی‌کاران گلستانی حکایت عجیبی است. آن‌ها هرسال به‌زحمت این محصول را کشت می‌کنند اما افزایش تولید و پایین آمدن قیمت سیب‌زمینی و ماندن محصول روی دست کشاورزان از چالش‌های همیشگی سیب‌زمینی‌کاران گلستانی است که به‌زعم کشت‌کاران به سریال تکراری مبدل شده است. بر اساس اعلام دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر وضعیت تولید سیب‌زمینی در کشور مطلوب بوده و سالانه حدود پنج میلیون تن محصول تولید می‌شود. مطابق آمار منتشره از سوی این دفتر سال گذشته حدود ۶۴۷ هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی به ارزش ۱۰۹ هزار و ۷۰۰ دلار از ایران به سایر کشورها صادرشده است. بر اساس آمار جهانی ایران با این میزان تولید و سهم ۱.۵ درصدی از تولید جهانی در جایگاه سیزدهم و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های سیب‌زمینی قرار دارد و گلستان با تولید سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن سیب‌زمینی جایگاه دهم تولید این محصول را کسب کرده اما ازنظر زمان برداشت در جایگاه نخست قرارگرفته است. بااین‌وجود همواره معضل مدیریت عرضه و تقاضای سیب‌زمینی گلستان با چالش مواجه بوده و در بعضی از سال‌ها کشاورزان مجبور به دفن هزاران تن از این محصول می‌شوند.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت سیب‌زمینی در سال گذشته

یکی از سیب‌زمینی‌کاران گلستانی بازار برداشت این محصول را معیوب اعلام و اظهار کرد: قیمت سیب‌زمینی گلستان در روزهای نخست برداشت سال زراعی گذشته بیش از ۶۰۰ تومان بود که در فاصله چند روز ۵۰ درصد کاهش یافت.

رحیم پایین محلی با اشاره به این‌که سیب‌زمینی گلستان به بازار کردستان، ارومیه، تبریز و اردبیل منتقل می‌شود، گفت: پس از اعتراضات کامیون داران و نبود کامیون کافی برای حمل محصول، قیمت سیب‌زمینی گلستان به‌شدت کاهش یافت و به کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رسید.

او به هزینه‌های جمع‌آوری این محصول هم اشاره و بیان کرد: قیمت سیب‌زمینی در بازار در حالی به ۲۰۰ تومان رسید که کارتُن زدن این محصول برای کشاورز بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان در کیلو هزینه داشت.

پایین محلی اضافه کرد: اگر هزینه‌های کشت و کارگر برای برداشت محصول را به هزینه‌ها اضافه کنیم برداشت محصول برای کشاورزان گلستانی مقرون‌به‌صرفه نبوده و دولت باید حمایت می‌کرد.

مشکلی که هرسال ادامه دارد

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان اظهار کرد: مشکل سیب‌زمینی سریال تکراری است و هرسال ادامه دارد و هیچ‌کس هم به فکر حل آن نیست. رمضان مقصودلو با بیان این‌که امسال در زمان برداشت فقط ۱۰ درصد از سیب‌زمینی گلستان صادر شد، گفت: خرید تضمینی دولت نوش‌داروی بعد مرگ سهراب بود و کمک چندانی به کشاورزان نکرد؛ چراکه قیمت تمام‌شده هر کیلو سیب‌زمینی برای کشاورز گلستانی ۷۱۲ تومان بود اما دولت آن را نصف هزینه تمام‌شده و به قیمت ۴۱۲ تومان خریداری کرد.

او ادامه داد: هم‌اکنون صنایع تبدیلی این بخش با نصف ظرفیت کار می‌کنند و تولید هم زیاد است و محصول روی دست کشاورز می‌ماند، صادرات هم انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان اضافه کرد: اگر قرار است بازار سیب‌زمینی سامان یابد دولت باید موانع صادرات و بازاریابی را بردارد و کشاورز از کشت سنتی دست بردارد و محصول موردنیاز کارخانه‌های صنعتی را تولید کند.

او تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید در زمان کاشت (مهر و آبان ماه هرسال) کلاس توجیهی برای کشاورزان برگزار و ارقام موردنیاز صنایع را به کشاورزان معرفی کند.

مقصودلو به چالش‌های موجود دیگر این حوزه هم اشاره و بیان کرد: مشکلات این حوزه باید به‌موقع آنالیز و رفع شود، کشاورز باید آگاه باشد اما کارشناسان پهنه که قرار است به کشاورزان توصیه کنند خودشان نه ارقام را می‌شناسند و نه می‌توانند توصیه‌های لازم را به کشاورزان ادامه دهند.


به گفته او در این چرخه معیوب کشاورزان گلستان به کشت سنتی ادامه می‌دهند و بخش خصوصی هم هرساله در جلسات مشکلات را مطرح می‌کند و مسئولان هم فقط صورت‌جلسه کرده و در بایگانی نگهداری می‌کنند.

او با اشاره به این‌که سال زراعی گذشته (۹۷-۹۶) سیب‌زمینی‌کاران گلستان ضرر و زیان دیدند، خاطرنشان کرد: امیدواریم برای سال زراعی جاری هم کشاورزان تغییراتی در شیوه برداشت داشته باشند و هم دولت موانع صادرات را بردارد تا شاهد ضرر و زیان کشاورزان نباشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد